Column – Bijna een jaar geleden schreef ik in een opwelling een update op LinkedIn. De update ging viraal en werd uiteindelijk meer dan 3 miljoen keer bekeken. De droom van elke LinkedIn-trainer?! Stiekem wel, want het is natuurlijk erg bijzonder om dit een keer te mogen ervaren. In deze column maak ik de balans op. Wat leverde deze post nu op? En zitten er ook nadelen aan zo’n virale post? De slotsom zal je waarschijnlijk verbazen…
Out-of-office
Vorig jaar liep ik wéér tegen een beperking aan van LinkedIn. Wat was het geval? Als fanatiek gebruiker van het platform verloopt veel van mijn communicatie met bijvoorbeeld klanten, prospects en oud-collega’s via LinkedIn. Op sommige dagen ben ik zelfs actiever in de messenger dan in onze Social Blooming-mailbox. En dat is tijdens vakanties of ziektedagen niet handig. Persoonlijke whatsapp number list berichten blijven een tijd onbeantwoord en ook uitnodigingen blijven (voor mijn gevoel) te lang open staan. En dus vroeg ik mijzelf af: waarom is er voor LinkedIn géén out-of-officefunctionaliteit? Een simpel idee. Erg handig voor frequente gebruikers van het platform. Dus ik klom in de pen en gooide het online. Dat zag er zo uit:
In de dagen en weken na het plaatsen van de update kreeg ik massaal bijval voor mijn idee. Om precies te zijn:
349 reacties, waarvan het merendeel positief. Eén reactie moet ik even toelichten. Deze ene reactie was namelijk een belangrijke driver voor de viraliteit. Binnen 5 minuten reageerde niemand minder dan Jeff Weiner op mijn update, waarin ik hem zoals je ziet getagd had. Precies, de huidige CEO van LinkedIn. Hij reageerde kort en krachtig, met de naam van het hoofd productontwikkeling van LinkedIn. En omdat hij meer dan 8 miljoen volgers heeft, werd de update massaal bekeken.
6.329 likes
Het bericht werd tientallen keren gedeeld.
Er verschenen honderden uitnodigingen (van Japan tot Ghana wisten mensen mij te vinden) in mijn inbox.
Ik ontving tientallen privéberichten. Van “Let’s talk” tot “Goed bezig, Sebas!”
Erg leuk natuurlijk, maar ik bleek me wel aardig vergist te hebben in het effect van zo’n viral update.